POSZUKUJESZ WYDAWNICTW PODRÓŻNICZYCH O GRECJI?
ZAPRASZAM DO KSIĘGARNI INTERNETOWEJ "BEZDROŻA"



REPUBLIKA GRECKA
KANAŁ KORYNCKI - GALERIA ZDJĘĆ

KANAŁ KORYNCKI

Kanał Koryncki – kanał wodny żeglugi morskiej w Grecji, łączący Morze Egejskie (Zatoka Sarońska) z Morzem Jońskim (Zatoka Koryncka). Kanał ten przecina Przesmyk Koryncki, oddzielając tym samym półwysep Peloponez od głównej części Grecji, czyniąc go faktycznie wyspą. Niemal u wylotu Kanału Korynckiego leży miasto Korynt. Dzięki niemu niektóre statki mogą zaoszczędzić 400 km podróży, którą musiałyby odbyć wokół Peloponezu. Jego szerokość sprawia, że jest on zbyt wąski dla nowoczesnych dużych jednostek. Kanał używany jest głównie przez statki turystyczne. Rocznie pokonuje go około 11 000 statków.

HISTORIA KANAŁU
Przesmyk Koryncki zawsze stanowił cel wielu słynnych ludzi, którzy starali się znaleźć sposób na uniknięcie długiej podróży wokół Peloponezu. Pierwsze plany przekopania kanału w tym miejscu sięgają czasów VI wieku p.n.e., a przypisuje się je Periandrowi (625-585 r. p.n.e.), tyranowi Koryntu, będącego też jednym z Siedmiu Mędrców starożytności. Zamiast kanału Periander wybudował brukowaną drogę (diolkos) od morza do morza, jej pozostałości odkryto w połowie XX wieku, służyła ona do przeciągania statków, na drugą stronę przesmyku, był to jednak skomplikowany, długotrwały, morderczy i kosztowny sposób, dlatego niektórzy woleli np. sprzedać swój statek po jednej stronie przesmyku, a przetransportowany towar załadować na nowo zakupiony statek po drugiej stronie. Mimo wszystko inwestycja ta spowodowała wzbogacenie się i ekonomiczny rozwój Koryntu. W roku 67 cesarz Neron (31-68 r. n.e.) nakazał kopanie kanału 6 000 niewolnikom, z czego w dużej mierze byli to żydowscy jeńcy z rzymskiej kolonii Judei. Jednak prace przerwała śmierć Nerona, a jego następca Servius Suplicius Galba (68-69) zarzucił projekt, który wydał mu się zbyt kosztowny Do sprawy kanału powrócono dopiero w XIX wieku, po wojnie o niepodległość Grecji (1821-1830). Kanał pozostawałby w sferze marzeń, gdyby nie Ferdynand Marie de Lesseps, który wybudował w tym czasie Kanał Sueski i odwiedzając Grecję w 1869 roku obudził dyskusję na temat Kanału Korynckiego. Gdy ukończono budowę Kanału Sueskiego, rząd Grecji zadecydował, że nadszedł czas na budowę Kanału Korynckiego. Podpisano kontrakt z Francją, ale wszystko pozostało na papierze, w końcu w 1881 r. władze greckie powierzyły to zadanie węgierskiemu generałowi Istvanowi Türrowi, adiunktowi króla Italii, Wiktora Emanuela II. Oficjalne rozpoczęcie budowy miało miejsce 12 sierpnia 1882 roku. Głównym przedsiębiorstwem budowlanym zatrudnionym przy budowie Kanału była założona przez generała Türra francuska firma "Societé Internationake du Canal Martime de Corinthe" z siedzibą w Paryżu. Przyznano jej prawa do eksploatacji Kanału przez 99 lat. W ciągu tego czasu przedsiębiorstwo miało czerpać zyski z cła nakładanego na statki korzystające z Kanału, a także portu, cumowania i holowania statków. Przedsiębiorstwo było również uprawnione do użytkowania terenów sąsiadujących z Kanałem. Na obu krańcach Kanału planowano wybudować dwa kwitnące i tętniące życiem miasta: Ischemię nad Morzem Egejskim oraz Poseidonię nad Morzem Jońskim. Jednakże Isthymia nigdy nie stała się niczym więcej niż małą wioską, a Poseidonia pozostała jedynie w planach, mimo oficjalnej ceremonii założycielskiej. Projektantem Kanału Korynckiego był Bela Ferster, pochodzący z Węgier główny inżynier Kanału Franciszka Józefa na terenie Austro-Węgier. Pod uwagę wzięto 3 alternatywne trasy przebiegu Kanału, lecz ostatecznie wybrano tę zaproponowaną wieki wcześniej przez inżynierów Nerona. Budowę podzielono na 4 odcinki i utworzono w sumie 6 placów budowy. Siła robocza, początkowo licząca około 1 800 robotników, składała się głównie z Greków, Włochów, Czarnogórców i Turków. Nieustający odpływ kapitału ze spółki ostatecznie doprowadził ją do bankructwa w 1889 roku. Po negocjacjach z greckim rządem doszło do przejęcia projektu przez nową, tym razem grecką spółkę "Przedsiębiorstwo Kanału Korynckiego" pod zarządem Andreasa Syngrosa. Jednak ukończenie budowy miało przypaść w udziale jeszcze innej firmie, "Greckiemu Przedsiębiorstwu Kanału Korynckiego", które przejęło projekt i doprowadziło go do końca w 1893 roku. W czasie budowy usunięto 11 mln m3ziemi, której później pozbyto się, usypując z niej sztuczne pagórki na okolicznych terenach. Uroczysta ceremonia otwarcia odbyła się w sierpniu 1893 roku, a zaszczycili ją swoją obecnością król Grecji Jerzy I oraz królowa Olga. Do użytku Kanał oddano dopiero po kilku miesiącach, w styczniu 1894 roku. Pierwszym statkiem, który przepłynął przez Kanał, była francuska jednostka "Notce Dame du Salut". Mimo, że statek był przeciętnych rozmiarów (110 m długości, 13 m szerokości, 6,5 m zanurzenia), uderzył w ściany Kanału wiele razy i miał poważne problemy z przedostaniem się przez kanał. Podczas II wojny światowej niemieccy spadochroniarze zdobyli mosty nad Kanałem, odcinając w ten sposób odwrót cofającym się wojskom brytyjskim. W kwietniu 1941 roku Brytyjczycy wysadzili Kanał w powietrze. Jeszcze w tym samym roku obudowali go Włosi. W obliczu klęski państw osi Niemcy ponownie wysadzili Kanał w powietrze, po czym wypełnili go 500 000 m3ziemi oraz wagonami kolejowymi. Przywrócenie Kanału do stanu użyteczności trwało 5 lat. W 1948 roku oczyszczono i naprawiono go z pomocą Amerykanów.

CIEKAWOSTKI
* Kanał biegnie w linii prostej, najwyżej położony punkt znajduje się na wysokości 78 m n.p.m., a licząc od dna morskiego - na wysokości 86,3 m. Szerokość mierzona na powierzchni wody wynosi 24,6 m, a na dnie 21,3 m. Kanał jest głęboki na 8,3 m.
* Prądy morskie w Kanale zmieniają kierunek, co 6 godzin, jednak ich prędkość nigdy nie przekracza 3 węzłów.
* Kanał nie posiada śluz, ponieważ uznano, że pływy praktycznie nie występują na tym obszarze.
* W Kanale mieszczą się statki o wyporności do 10 000 ton, ich droga dzięki Kanałowi skraca się o 400 km.
* Ruch po Kanale odbywa się w obie strony w trybie naprzemiennym.
* Cena za przepłynięcie zależy od rodzaju statku i jego tonażu.
* We wtorki Kanał jest zamknięty z powodu koniecznych prac konserwacyjnych.
* Przez Kanał przebiega 6 mostów, w tym autostradowy i most kolejowy.
* Od otwarcia Kanału wydobyto dodatkowe 2 mln m3ziemi, by zapobiec zablokowaniu Kanału przez ziemię pochodzącą głównie z trzęsień ziemi, operacji wojennych lub stanowiącą wynik erozji.

POLECAM STRONY

 
DESTYNACJE EUROPEJSKIE  ATRAKCJE TURYSTYCZNE EUROPY
STRONA ZAWODOWEGO PILOTA WYCIECZEK ZAGRANICZNYCH